HTML

Újkor

Friss topikok

  • kefir8: Lehet, hogy nem móka volt, hanem akaratlan hiba. Újra megpróbálom. (2016.02.02. 18:32) Újra kiróbáltam
  • kefir8: Majd lefordítjuk posztban, ha annak szövege nem tűnik el mentéskor. Hawking wasn't any more optimi... (2015.06.19. 18:38) Hawking: lásd a komment dobozban
  • kefir8: Van ebben egy panasz is, csak észre kell venni. Körítés nélkül: idegenek vagyunk. Csak nem az ered... (2015.04.04. 18:55) Származástan. Turáni áldás
  • kefir8: @kalassó: A hajdani őrségváltó szabad-, fiatal- és szociál- demokraták gazdasági törekvéseinek nem... (2015.01.22. 20:48) Monokrata és támasza
  • kalassó: @Minnesota: Nem csoda, hogy réteglappá vált. Még az online kiadása is: 120 ezerről annak a felére ... (2014.09.20. 13:24) Az ő értelmezése

Jeruzsálem nem volt mindig zsidó főváros

2010.08.23. 17:18 kefir8

Jeruzsálem nem volt mindig Izrael örök és oszthatatlan fővárosa. Az utolsó háromezer évben többször nem volt, mint volt. Igaz, amióta meghódították, mindig éltek ott zsidók, hol többen, hol kevesebben, két rövid római, illetve keresztes időszakot kivéve. A „ki mikor hol volt?" felhánytorgatása azonban csak tovább bonyolítja a helyzetet.

Akik most fennhangon az „örök és oszthatatlan fővárost" emlegetik, elfelejtik, hogy az ENSZ 1948-as terve corpus separatumként nemzetközi ellenőrzés alá helyezte volna Jeruzsálemet, de ezt történelmi érvekre hivatkozva egyik fél se fogadta el. ... Jeruzsálem „örök és osztatlan fővárossá" nyilvánítása semmi más, mint a hatnapos háború után átalakult erőviszonyok egyoldalú rögzítése, melyet a nemzetközi közösség sohasem fogadott el.

A hatnapos háború során Izrael a maga számára „felszabadította" a Siratófalat és környékét, de a város keleti felére akkor nem jelentett be igényt, az arab negyedek etnikai összetételét nem kívánta megváltoztatni.

A „befejezett tényeket" a szélsőjobb-vallásos pártok erősödésére hangolva, fokozatosan vezették be. A történelmi jogokra alapuló „örök és egységes főváros" elvének meghirdetése, más néven a bekebelezés volt az első lépés, ezt követte a kizárólag arabok lakta falvak Jeruzsálemhez csatolása, végül az arab negyedek etnikai jellegének megváltoztatása.

Az egyesítési folyamatot Izrael egyszerre próbálja történelmi érvekkel, biztonsági követelményekkel és gyakorlati szempontokkal alátámasztani. Csakhogy mindhárom sántít.

Az utolsó években felgyorsított arab kilakoltatások és zsidó betelepítések célja, hogy újabb kész tényeket állítson elő, véglegesen megváltoztassa az etnikai egyensúlyt.

A történelmi érvelés abszurd voltáról már volt szó. A római birodalom felbomlása óta a város lakossága mindig is megoszlott arabok, örmények, különféle levantei népek, muzulmánok, keresztények és zsidók között. Jelenleg viszont Jeruzsálem arab negyedeiben vagy százezer gyerek él mélyen a szegénységi küszöb alatt, felük nem jár iskolába, az iskolások fele pedig megbukik. Az arab negyedekben ötven kilométernyi csatorna hiányzik, több száz utcából nem szállítják el a hulladékot.

A biztonsági érv, mármint hogy az Olajfák hegyéről lőni lehet Nyugat-Jeruzsálemet, még tréfának is rossz. Izraelnek most jóval több eszköze van, mint 1949 és 1967 között, hogy visszalőjön - de a lesipuskások ebben az időben is csak akkor jelentek meg, amikor a jordániai kormány úgy akarta.

Gyakorlati érvelést is alkalmaznak a kelet-jeruzsálemi palesztin szuverenitás ellen. Racionális szempontnak tűnik a létező infrastruktúrák és a közigazgatás szétszakításának veszélye. Csakhogy egyszerűen nem igaz: a közműhálózat és a közlekedés nem politikai kérdés, bár amint láttuk, most sem működnek egységesen. A palesztin kormány és parlament telepítése az igazi gond. Éppen ezért kellene a közművek álkérdése helyett erről beszélni.

Mindez elsősorban szándék és csak aztán technika kérdése. A megosztott szuverenitás keretei között működő egységes városról már folytak informális tárgyalások; kiderült, hogy a gyakorlati megoldás bár nem egyszerű, de korántsem lehetetlen.

A zsidóság évezredes tapasztalata, a „csak magunkra számíthatunk" igaznak bizonyult ugyan a múltban, de a jelenben nem kínál megoldást. ... Izrael a lélektani hadviselésben... alulmaradt, támaszai fogynak. Jeruzsálem és a palesztin állam kérdése természetesen összefügg, de nem elválaszthatatlan. Ha az egyikről sikerül megegyezni, könnyebb lesz a másikról tárgyalni. Mindkét esetben a szándék az első. Nem a sajtónyilatkozatokban deklarált, hanem a tettekben kifejezett és megvalósított akarat.

Izrael elvben hajlandó ugyan tárgyalni a megszállt területekről, de Jeruzsálemről - elvben - még tárgyalni sem hajlandó. ... Ha viszont Jeruzsálem ügyében haladást érnek el, máshol is léphetnek.

Vagy kölcsönös gyanakvás, hátsó gondolatok és újabb száz év háború, vagy kölcsönös engedményeken alapuló megegyezés. Vagy „fájdalmas engedmények", vagy kölcsönös megsemmisülés.

(Kivonat Márton László: „Jeruzsálemről józanul” c. cikkéből. ÉS 2010.06.11.)

 

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ujkorblog.blog.hu/api/trackback/id/tr836535099

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

14742 2010.08.23. 17:51:22

Erre a kissé megkésett bejegyzésre a saját válaszom: http://globlog.nolblog.hu/archives/2010/08/08/Lehet_igy_beke_az_Olajfak_hegyen/ Valamint igencsak figyelemre méltó az ÉS-ben (LIV.évf. 27.szám, 2010. június 9.) megjelent írás Mihály Amichay Éva tollából. Címe: Józanul?

23353 2010.08.23. 17:57:23

Hat most ujra targyalasok kezdodnek, hal Istennek, ugyan en nem vagyok tulzottan optimista.

12616 2010.08.23. 18:31:57

1. Lehar saját cikked figyelemre méltó, de szerintem nem ad választ a Márton érvelésére. Az ajánlott cikk datálásának (június 9) utána nézek, mert az "én cikkem" június 11-i és négy számmal korábbi.

12616 2010.08.23. 18:33:01

2. Little. Meg kell próbálni.

14742 2010.08.23. 18:52:40

Kefír! Bocsánat, elírtam a dátumot, ami természetesen július. (A többi stimmel.)

13003 2010.08.23. 19:05:28

Történelmi, meg vallási jogcím, volt az a zsidó vallás pár ezer éve, meg az a zsidó eretnekség, mai nevén kereszténység, meg legújabban az iszlám. Lehet, hogy az "ősi iszlámnak van a legtöbb joga? Meg a kereszténységnek? Érdekes.

59854 2010.08.24. 00:22:45

Itt Jeruzsálem tulajdonképpen másodrangú kérdés. Persze nem zsidó szempontból. A világ szempontjából az a kérdés, hogy a modern nyugati civilizáció oldalára áll-e a nemzetközi közösség vagy az iszlám legrosszabb hagyományait továbbvivő, militáns, fundamentalista erők oldalára. Ezek az iszlám szélsőségesek az akadályai a Közel-Keleti békének. Ha béke lesz, akkor Jeruzsálem kérdése is megoldódik. Kezdem azt hinni, hogy sose lesz béke. Ez az iszlám fundamentalizmus azonban nem csak Izraelt, hanem Európát és Amerikát is fenyegeti. A döntő Oroszország és Kina hozzáállása. Az iráni atomreaktor ügye sem biztató fejlemény.

13003 2010.08.24. 03:12:45

Anton, megint egyetértünk. Nem vagy te JOBBIKOS? Vagy micsoda JOBBIKOS vagyok én? Lehet, hogy az igazságot kerülgetjük mind a ketten?

175135 2010.08.24. 05:43:34

Izraelnek hamarosan az eddiginél sokkal megfontoltabban kell alakitani kül és szomszédpolitikáját, különben hatalmas és kellemetlen megelepetések érik. Mellesleg szemita iszlamistából mintha valamivel több élnek a körzetben ,mint szemita...ősvallásu...zsidóból Izraelben.Hogy jött ez össze.??

175135 2010.08.24. 06:54:08

Medvegyev orosz elnök zsidó származásu, Putyin miniszterelnök félzsidó. A jelenlegi orosz kormány kulcspozicióiban lévő miniszterek közül nyolc izraelita. Milyen lehet ezek után az orosz fél viszonya Izraelhez? Arról nem beszélve,hogy az izraeli politikai elit fele legalább orosz , askenázi .

11677 2010.08.24. 07:51:59

A Jeruzsálemmel kapcsolatos egyoldalúan elfogult eddigi blogokkal szemben, ez a bejegyzés OBJEKTÍVNEK tűnik. Ideje lenne az illetékeseknek – porhintéses „tárgyalgatások” helyett -, ezt a több mint hatvan éve húzódó vitát obektív szemlélet alapján megoldani.

12616 2010.08.24. 11:50:30

11, Lord. Egyszersmind a további válaszadás helyett is visszaigazolom a megállapításodat. Azért ismertettem Márton cikkét, mert a különböző előjelű elfogultságok helyett józan helyzetmegítélést találtam benne.

14742 2010.08.24. 11:57:23

Csakhogy sem Márton, sem az általa idézett szervezetek tagjai, sem a posztodhoz hozzászólók nem élnek itt! Így könnyű "józanul" ítélkezni.
süti beállítások módosítása