HTML

Újkor

Friss topikok

  • kefir8: Lehet, hogy nem móka volt, hanem akaratlan hiba. Újra megpróbálom. (2016.02.02. 18:32) Újra kiróbáltam
  • kefir8: Majd lefordítjuk posztban, ha annak szövege nem tűnik el mentéskor. Hawking wasn't any more optimi... (2015.06.19. 18:38) Hawking: lásd a komment dobozban
  • kefir8: Van ebben egy panasz is, csak észre kell venni. Körítés nélkül: idegenek vagyunk. Csak nem az ered... (2015.04.04. 18:55) Származástan. Turáni áldás
  • kefir8: @kalassó: A hajdani őrségváltó szabad-, fiatal- és szociál- demokraták gazdasági törekvéseinek nem... (2015.01.22. 20:48) Monokrata és támasza
  • kalassó: @Minnesota: Nem csoda, hogy réteglappá vált. Még az online kiadása is: 120 ezerről annak a felére ... (2014.09.20. 13:24) Az ő értelmezése

Erkölcstelen szent tirannusok (Részletek)

2009.10.27. 16:31 kefir8

Ha megkérdezzük, miként lehet bizonyosságot szerezni Mózes isteni sugallatáról, azonnal egy sereg csodát mutatnak nekünk Mózes öt könyvében, s azt állítják, hogy ezek által isten maga bizonyította be e híres törvényhozó isteni küldetését. „Ha valaki még azt is megkérdezi, vajon ki igazolja ezeket a csodákat akkor kénytelenek azt válaszolni: maga Mózes tanúsítja, hogy szemtől szembe látta istent, hogy barátságosan társalgott vele, hogy isten saját szavaiból kapta a törvényt, és mindenkor csak az ő kifejezett parancsai szerint cselekedett. Egyszóval, maga Mózes közli velünk, hogy csodákat művelt, amelyek isteni ihletettségét bizonyítják. Ebből kitűnik, hogy isten sugalltjainak joguk van saját ügyükben bíráskodni. Tanúbizonyságuk érvényesnek számít abban a vallásban, melynek legfőbb elve a hit szükségessége, vagyis az, hogy nem szabad kételkedni azoknak igazmondásában, akik maguk azt állítják, hogy ők isten sugalltjai és sugallatuk bizonyságául csodákat művelnek. Nyilvánvaló, hogy az ilyen természetű bizonyítékok és ennyire gyanús tanúságok csak olyan emberek számára fogadhatók el, akikből a hiszékenység minden ítélőképességet kiöl.

E nehézségek eloszlatása végett arról biztosítanak minket, hogy Mózes nem egyetlen tanúja volt a bibliában elbeszélt csodáknak. Azt mondják nekünk, hogy ezek a csodatettek egy egész nép szeme előtt történtek. De ki közli velünk, hogy az egész zsidó nép látta Mózes csodáit? Maga isten sugalltja mondja nekünk, hogy hatszázezer ember volt csodáinak tanúja. ...Ekként tehát Mózes az egyetlen biztosítékunk arra a számtalan csodára, amelyet ő maga művelt akár Egyiptomban, akár a zsidók táborában.

Erre azt kérdezhetik a hitetlenkedők: vajon Mózes milyen jogon követeli, hogy a teljesen hihetetlen és a természet erőit felülmúló cselekményeknél egyedül rá hivatkozzanak? Azt kérdezhetik: vajon ez az isten által ihletett ember nem volt-e arcátlan hazug, becsvágyó csaló, aki, mint sokan mások, varázslatokat vagy hamis csodákat művelt, hogy ezekkel keltsen tiszteletet a leleményes fogásokat nem ismerő, hiszékeny sokaságban? Végül feltehetik a kérdést: vajon Mózes, mint olyan sok fanatikus, nem áltathatta önmagát illúziókkal és nem foghatta fel isteni sugallatnak a saját ábrándjait, álmait, beteg agyának kusza képeit?

.... Az egyiptomiak millióit pusztítja el számos csapás által. Végül a zsidókat egy sivatagba vezeti, ahol azok ezer halállal néznek farkasszemet. Amikor fellázadnak parancsai ellen, Mózes isten nevében a legszörnyűbb kegyetlenségeket követi el velük szemben; ezrével mészároltatja le őket; vérfürdőkkel kényszeríti őket szeszélyei teljesítésére; teljes tehetetlenségre kárhoztatja, kiszolgáltatja őket a papok, azaz saját családja és törzse zsarnokságának és zsarolásának. ... Egy szó mint száz: Mózes istene éppoly gonosz, mint esztelen lény; és Mózes, aki állítja önmagáról, hogy igen szelíd vala, minden embernél inkább nagyravágyó csaló képében jelentkezik, aki a legszörnyűbb bűnöktől sem riad vissza célja elérése érdekében, s aki vakmerőén az istenség számlájára írja mindazokat a merényleteket, amelyeket saját becsvágya követtet el egy szerencsétlen néppel.

Ami Mózes fennkölt bölcsességét illeti, néhány bűvös varázslat kivételével, amelyet az ókorban szélhámosságaikról hírhedt egyiptomi papoktól tanulhatott, a zsidók törvényhozójának írásműveiben semmi olyan nem található, ami igazi tudományra vallana. ...

Bármint legyen is, Mózes írásaiból kitűnik, hogy nagy tudománya és istennel folytatott bizalmas beszélgetései ellenére, soha senkinek nem voltak képtelenebb, sértőbb, nevetségesebb fogalmai az istenségről. Ez az isten alighogy megteremtette az embert, máris romlásán fáradozik. Csapdát vet együgyűségének. Megtiltja, hogy egyék a tudás fájának gyümölcséből, halállal fenyegeti, ha vakmerően hozzányúl...

Ádám bűne következtében egész fajtája bűnös és szerencsétlen lesz. S ahogyan az emberi nem szaporodott, mindinkább züllött. Gaztettei annyira megsokasodtak, hogy Mózes istene, aki soha semmit nem látott előre és nem tudott megelőzni, megbánja az ember megteremtését, és ostobaságának jóvátétele végett az egész emberi nemre özönvizet küld. ... Noé leszármazottai ismét bűnökbe merülnek, s hamarosan elfelejtik az istent, aki vízbe fullasztotta az emberi nemet. Egyszóval, az egész világ bálványimádóvá válik, s a hamis istenségek kedvéért elhagyja az igazi istent.

Isten pedig azt kívánja, hogy egyedül őt imádják; becsvágya érdekében hódolatra, áldozatokra van szüksége teremtményei részéről. Az emberi nem általános hűtlensége közepette tehát kiválasztja Ábrahámot, hogy feltárja előtte akaratát, s az igazhívők atyjául jelöli ki. Álmokat és látomásokat küld rá. Álomképek során szól hozzá és szövetséget köt vele; elrendeli a körülmetélést, s e nevetséges jelhez köti mindazokat a kegyeket, amelyekkel majd őt és ivadékait elhalmozza. Ez az Ábrahám azonban, akit isten kegyencéül választ, vajon igen erényes és a mindenható kizárólagos kegyeire teljesen méltó ember?

Abban a leírásban, amelyet Mózes ad róla, semmi olyat nem találunk, ami becsületére válik; hacsak nem a hitét, vagyis azt a készségét, hogy megtegye mindazt, amit álmai vagy látomásai sugallanak. Egy napon elhiteti önmagával, istene azt kívánja, áldozza fel egyetlen fiát; s azon nyomban nekilát, hogy valóra váltsa iszonyatos álmát. A jámbor pátriárka nem érti meg, hogy ilyen gondolatot csak agyrém sugallhat, nem pedig egy jótékonysággal és jósággal eltelt isten. ...

Ábrahám életének sok más tette során sem bizonyul méltóbbnak istene kegyére és a tisztességes emberek megbecsülésére. ... Unokaöccsének, Lótnak históriáját sem tarthatjuk épületesebbnek. ...két leányával együtt lerészegedik s vérfertőzést követ el velük. Az úr pedig ezért egyáltalán nem bünteti meg, bár előzőleg egy asszony kíváncsiságát oly kegyetlenül megtorolta.

Ábrahám fiának, Izsáknak, két fia születik Rebekától; az elsőszülött Ézsau, s őt követi Jákób..., Anyja támogatásával egy hírhedt hazugság segítségével becsapja atyját, és megleli a titkot, hogyan szerezze meg magának az atyai örökség javarészét. .... Egy szó mint száz: a szegény Ézsau, akit isten eltaszított, mindenütt nemes szerepet játszik, a szent emberként feltüntetett Jákób pedig aljas gazfickóként jár el.

Jákób egyik fiát, Józsefet, akit irigy fivérei eladnak, Egyiptomba viszik és egy pap vásárolja meg. Alomfejtő művészetével hírnevet szerez. Mivel szerencsésen megmagyarázza a fáraó fura álmait, az uralkodó első miniszterévé és kincstárnokává nevezi ki. ...Teljes joggal hihetjük, hogy uralkodása révén közutálat tárgya lett, s az egyiptomiaknak semmi okuk sem lehetett arra, hogy örüljenek kormányzatának, hiszen szörnyű politikája a zsarnok hatalmának szolgáltatta ki személyüket és minden vagyonukat.

Ilyenek tehát a zsidóság pátriárkáinak, legendás hőseinek erkölcsei. ...

Az efféle hősök egyébként méltóak voltak Mózeshez... Ezt a szent törvényhozót terveiben bátyja, Áron támogatta, akit ama nép főpapjául nevezett ki, amelynek élére önmagát állította. ...Eközben azt is láthatjuk, hogy Mózes e prófétája visszaélt hivatali méltóságával. A főpap ugyanis, aki nem volt eléggé szilárd a vallás elveiben, fivére távolléte alatt engedett az izraeliták kéréseinek, akik a tengernyi csoda ellenére sem mondtak le az egyiptomiak bálványimádásáról, s ízlésüknek megfelelően aranyborjút, Ápiszt készíttetett és ők,saját bevallása szerint, imádták azt. ...Miután Mózes leszállt a hegyről, ahol az úristennel tanácskozott, megelégedett annyival, hogy fivére szemére vesse bűnét, népe iránt azonban kevésbé volt elnéző, és szenteskedő módon huszonhétezer izraelitát koncoltatott fel a levitákkal, hogy vér-ontásával tegye jóvá ezt a bűncselekményt. ...

Mózes ugyan, mint láthattuk, írásaiban azt állítja saját magáról, hogy ő a legszelídebb ember, hamarosan azt tapasztaljuk, hogy ez a szelídség eltűnik és a legkönyörtelenebb bosszúvágy váltja fel, valahányszor bárki vakmerően ellenkezni mer vele. Ilyenkor isten sohasem mulasztotta el, hogy valami nagy csodát ne tegyen, hű szolgája megbosszulására. Kóré, Dáthán és Abirám fellázadt Mózes és Áron zsarnoksága ellen, s isten haragja lesújtott a zendülőkre: megnyitotta a földet, és egész háznépükkel együtt elnyelte őket; kétszázötven hívüket pedig ugyanakkor tűz emésztette el. Sőt mi több: mivel a nép zúgolódott ennyi kiváló személyiség halála miatt, isten, aki haragját sohasem fékezi, amikor barátainak megbosszulásáról van szó, az égből tüzet küldött alá, s ez tizennégyezer hétszáz embert pusztított el.

Mindezek a Mózes írásaiból származó adatok szemlátomást elegendőek ahhoz, hogy bebizonyítsák előttünk: isten e kedveltje az egyik leggonoszabb ember volt, aki valaha a Földön élt. Ha valaki azt mondja nekünk, hogy viselkedését az istenség parancsai szabályozták, akkor erre ezt feleljük: istenkáromlás és szélhámosság, egy igazságossággal, bölcsességgel és jósággal eltelt lénynek ilyen magatartást tanúsítani, amelyet a legvadabb zsarnok is szégyellene. ...Ha pedig valaki azt hangoztatja, hogy istennek hatalma van tetszése szerint cselekedni teremtményeivel és bosszúját addig fokozni velük szemben, ameddig azt helyesnek tartja, akkor erre azt válaszoljuk, hogy ezzel az állítással az ószövetség istenét a leggyűlöletesebb zsarnokként és alattvalói szeretetére méltatlan lényként ábrázolják. Így tehát az a kép, amelyet Mózes istenéről nyújt, nyilvánvaló istenkáromlás; azok az erkölcsök, melyeket legendás hőseinek tulajdonít, alávaló vagy megvetendő egyéneknek tünteti fel őket; az a viselkedés, amellyel önmagát ruházza fel, az emberi nem ellenségének mutatja, akit őrültség vagy bűnös szándék nélkül nem lehet az emberiség javát akaró istenség szócsövének tekinteni. Röviden: Mózesnek és pátriárkáinak szentségét egyáltalán nem bizonyítják azok az írások, amelyeknek szerzőjéül őt tekintik." (P. H. Holbach: Szentek képtára )

*

A fentiek, saját értelmezésemben, azt sugallják, hogy az állítólagos kinyilatkoztatástevő, de csak a próféta éber álmaiban szereplő isteni személy nem volt sem erkölcsös (jó), sem bölcs, igazságos, sem mindenható. Fiktív alakját a zsarnok próféta azért költötte, hogy saját politikai tetteit egy világ feletti hatalmasság parancsaival alapozza meg. Azokat imádandó szentségként terjesztette, nemes eszmékbe burkolva fogadtatta el követőivel és tűzzel-vérrel kényszerítette rá a neki ellenállókra. A velük és a hódításra kiszemelt területek népeivel szemben elkövetett bűnöket és gaztetteket az ő istene szentesítette, segítette, vagy maga hajtotta végre, „választott" népét mindebben bűnrészessé téve.

Ezt az egész érvelést viszont később a vallási antijudaizmus is felhasználta a zsidók ellen. Alaptalanul, mivel Holbach gondolatmenetének Mózes és az ő „zsidai" csak közvetlenül képezik a tárgyát. Fő éle a kinyilatkoztatott istenhit, vagyis minden monoteista vallás ellen irányul. Köztük is kiemelten a kereszténység ellen. Könyvében a fentieknél tízszer nagyobb terjedelemben bírálja az újszövetségi szenteket és tanokat Meslier abbé szellemében. Az ószövetségi történetek kritikájával ezt meg is alapozza.

A keresztények vallása, saját tanúsága szerint, a zsidók vallásán alapul, akiknek törvényhozójuk Mózes volt. így a keresztények, a zsidókkal egyetértve, ezt a híres férfiút isten küldöttének, istentől sugallt szentnek, az istenség szócsövének tekintik: vagyis a neki tulajdonított műveket isten hangja által diktált írásoknak tartják."

A Mózes által alkalmazott manipulatív technikák bőségesen megtalálhatók a többi európai és nyugat-ázsiai vallásban csakúgy, mint a modern médiában. A politika által elkövetett gaztettek szintén nem szorítkoznak valamely ókori nép életére. Végigkísérik és kísértik egész történelmünket, napjainkig bezárólag.

Az elsődleges forrásnak vélt isteni kijelentések holbachi kritikája a keresztény, zsidó és mozlim hitrendszerek közös alapjait támadta.





29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ujkorblog.blog.hu/api/trackback/id/tr866535065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

13003 2009.10.27. 17:33:20

Látom, nem törekedsz nagy népszerűségre.::))) Mózes esetében érdekesség még az is, hogy egy dadogó, tehénszaroslábú senki köré hogyan építettek egy mithost és miként állt szolgálatába Áron, Mirjam. Jó volt a reklámmanager. Titokzatos származás, sőt fáraói, azért nem rossz.::)))

12616 2009.10.27. 17:51:15

Emilke, csak olvasgatok, ahhoz nem kell törődnöm a közvélekedéssel. Végülis persze egy tevehajcsár is alapíthatott (másik) vallást. A buddhizmus kritikai észrervételei nyomán kő kövön nem marad a kijelentések "tényéből". De mindez logikai dimenzió. A hit érzéseken alapul. Meg terjesztőinek, hatalmi és pénzügyi támogatóinak érdekein.

13003 2009.10.27. 17:55:45

Mondta "Isten"is, hogy aki tud, halálnak halálával hal.::))) Kellett neked megtanulni olvasni?

59854 2009.10.27. 18:21:39

"A hit érzéseken alapul. Meg terjesztőinek, hatalmi és pénzügyi támogatóinak érdekein." Ha ez ilyen egyszerű lenne, akkor a filozófusok nem rágódnának annyit évezredek óta. Tegyük hozzá : az Istentagadás is érzelmeken alapul.

13003 2009.10.27. 18:37:36

Én nagyon jól érzem magam testreszabott Istenkével. Azért Michelangello Mózesszobra csodálatos..

15138 2009.10.27. 18:41:51

Azért tudnék mondani pár dolgot, amiben Istennek igaza volt...hogy ne kezdjem mással, ott a tudás fája. De szeretném néha nem tudni, amit tudok!!

13003 2009.10.27. 18:55:57

Az Istennel csak az a baj, hogy azt hiszi, neki mindíg igaza van. Vitatkozni meg nem lehet vele, mert mindíf hatalmi szóval akarja lezárni a dolgokat.

12616 2009.10.27. 19:01:14

Anton, 4, "Ha ez ilyen egyszerű lenne..." Rövid, egymondatos, egy szempontra reagáló replikámból nem következik, hogy ilyen egyszerűnek tartom. Előző blogomban a leginkább összetett tudattalan folyamatokkal kapcsoltam össze, de az is csak egy szempont volt a sok közül. Akik évezredek óta rágódtak rajta, azok elsősorban a teológusok voltak, azután a vallásos filozófusok, írók, azután a deisták, stb, végül az ateista filozófusok, írók, stb., viszonylag kisebb létszámban. Tudatlan ember is lehet akár ateista, akár istenhívő, érzelmi alapon.

12616 2009.10.27. 19:09:24

Emilke, 5, Szinte az egész csodálatos klasszikus képző- és zeneművészet, a költészet jelentékeny része vallásos eszméket közvetít. Más eszméket is, de nem ez a lényeg. Nem a világnézeti irányzata teszi művészetté. Egyébként az Ószövetség számos részlete is a költőiség csúcsai közé tartozik.

12616 2009.10.27. 19:15:42

Nefelejcs, 6, Megértelek. Az a fa nemcsak a jó,hanem a rossz tudásának fája is volt. Mégis, egész civilizációnk a tudáson alapult már évezredek előtt is, amikor még nem fecsegtek tudásalapú társadalomról. Nincs más választásunk, fogyasztanunk kell azt az almát. Aki ezt tiltja, a civilizációt tiltja.

12616 2009.10.27. 19:17:56

Emilke, 7, "hatalmi szóval akarja lezárni a dolgokat" - nem is lehet ez másként az égre transzponált földi viszonyok esetében.

13003 2009.10.27. 19:20:13

Igen , esszük azt az almát, pedig néhányszor már hasfájást is okozott. (Legyünk őszinték, jó az az alma.::)). )

13003 2009.10.27. 19:35:15

Voltunk 4-en a témához. Azért írjál még, mert nekünk nagyon jó..

12616 2009.10.27. 19:57:59

Emilke, 13. Köszönöm. Lehet, hogy sokan mások is eszik azt az almát. "Magyar ember evés közben nem beszél". Tréfán kívül, minden tematikus eszmecsernek megvan a maga természetes érdekköre. Az idézett szerző (1723-1789) jellemzésére: ez a dúsgazdag ember maga köré vonta az európai szellemi élet krémjét. Gyakori szalon összejöveteleit látogatta J-J Rousseau, H. Walpole, A. Helvetius, A. Smith, B. Franklin, D. Hume, J. Priestley, D Diderot, LR. d' Alembert és mások. Nagy szerepe volt az Enciklopédia kiadásában, melyhez maga is hozzájárult cikkeivel. A francia Felvilágosodás egyik kiemelkedő alakja volt.

12616 2009.10.27. 19:59:09

*eszmecserének

12799 2009.10.27. 20:02:32

Éppen most botlottam bele Leibovitz vallástudós eszmefuttatásába, melyben a judaizmus és a kereszténység feloldhatatlan ellentmondásairól ír. http://www.szombat.org/yeshayahu+leibowitz+%E2%80%9Ea+kozos+zsido%E2%80%93kereszteny+orokseg%E2%80%9D.html „Keresztény szempontból már réges-rég megszűnt egy kereszténységen kívüli zsidóság legitim létezésének lehetősége, és az a közösség, mely több mint 1900 éve névlegesen létezik olyan zsidó népként, mely nem keresztény, nem valóságos vallási közösség, hanem csupán kísértet, délibáb, vagy a Sátán tette, melynek célja a kereszténység kigúnyolása és bosszantása. A zsidóság létjogosultságának beismerése egyet jelent annak beismerésével, hogy a kereszténység hamis utánzat, nem pedig a judaizmus jogos örököse.” Kefir, javíts ki, ha semmi köze ennek itt a te fölvetésedhez.

13003 2009.10.27. 20:08:07

Csak üldögélek a kissámlimon és hallgatom a nagyok beszédjét. Néha belekotyogok, és örülök, ha nem vágják hozzám a sótartót. Ajaj, megkínáltak egy almával és elkezdtem falatozni. A gonoszok. Ilyen az ifjúság megrontása.::)))

12799 2009.10.27. 20:14:14

Drága Emilke, ezek szerint hülyeséget beszélek. Mentségem, hogy iszonyúan fölhúzott az idézett cikk, mert továbbvive, a vallástörténész a legnagyobbra tartott elődeim hitének és gondolkodásának alapjait tette gúnyoros idézőjelbe.

12616 2009.10.27. 20:20:34

Akimoto, komoly idézetet hoztál. Holbach, az ateista erre csak egy grimaszt vágna, mondván, neki egykutya, mindegyiket tagadja. A mai keresztény "többségi" szempont a Vatikán (II. Zsinat) álláspontja szerint ellentétes Leibowitzéval. A vezető protestáns felekezetek sem tagadják egy mai judaista vallási közösség legitimitását. Másrészt, mind keresztény, mind judaista oldalon vannak a másik vallási létjogát tagadó áramlatok.

12616 2009.10.27. 20:33:54

Hogy ne merüljünk felekezeti villongásokba (saját lelkünkben sem), megjegyzem, hogy Holbachot a blogomnak is címet adó Újkor egyik nagy alakjaként hoztam szóba. Az idézettnél sokkal jelentősebb művét ("A természet rendszere", 1770.) sem didaktikai céllal említem. Az utóbbi mű úgyszólván feledésbe merült, míg A szentek képtárán máig is vitatkoznak. Nagyobb a nézettsége.

12799 2009.10.27. 22:00:29

Kösz, kefir, tudom, milyen messze esik néha Holbach Leibovitztól. :)) Mentség, mint fent.

11812 2009.10.28. 08:40:06

húha, meg nahát! csak most olvastam...

12616 2009.10.28. 11:06:53

Kalimpa, Valóban, nem szép ügyek, a továbbiak sem. Ábrahám: Amikor az éhség miatt kénytelen Egyiptomba vonulni, hogy ott keressen megművelhető földet, feleségét, Sárát, nővérének adja ki. E turpisság azzal a következménnyel jár, hogy az ország királya, aki nem ismeri Sára családi állapotát, felszarvazza Ábrahámot vagy legalábbis kísérletet tesz rá. Erre az isten megbünteti a fejedelmet és udvarát, de nem feddi meg Ábrahámot, pedig hazugsága révén egyedül ő adott alkalmat a bűnre és tette ki kísértésnek az uralkodót. ... A ravaszok Ábrahámot „engedékeny" férjnek tartják, aki cseppet sem sajnálta kamatoztatni felesége bájait...Ábrahám, első sikerén felbátorodva, később ugyanazzal a csellel él Abimélek, gérári király ellen, aki elraboltatja állítólagos nővérét és azután dús ajándékok kíséretében visszaadja.

12616 2009.10.28. 11:20:19

Az ókori erkölcsiségbe mindez jobban belefért, mint a miénkbe, amelyben elítéljük, ha valaki árulja a feleségét, vagy futtatja, mint egy strici. - Az ószövetségi részre koncentráltam, de itt is megismétlem, hogy Holbach művének nagyobbik része az újszövetségi iratok kritikájára és az azokkal takarózó erkölcs leleplezésére irányul.

11812 2009.10.28. 11:36:00

mecsoda fertő van itten :)

13003 2009.10.28. 12:53:47

Akimoto, eszembe sem jutott olyat állítani, hogy ne má, miket beszél ez az Akimotó. Nagyon jó füleimnek értelmes vitátok.

12616 2009.10.28. 14:02:30

P.H. Holbach a Felvilágosodás történelmi és eszmei korlátain belül tevékenykedett, ami valláskritikájára is rányomta a bélyegét, természetesen. Szekuláris irányzata hasonlít száz évvel korábbi nagy angol elődje, Th. Hobbes nézeteihez, melyeket többnyire szintén az ateizmushoz sorolnak. Holbach azonban nyíltabb, egyenesvonalúbb. Mások, pl. a keresztény Rousseau és a deista Voltaire példája azt mutatja, hogy az istentagadó szemlélet nem kötelező velejárója a felvilágosító világnézetnek.

medve1942 2009.10.28. 18:33:55

Valaki hivatkozott itt arra, hogy Mohamed tevehajcsár volt. Na ne már. Karavánvezető volt, vagyis logisztikai szakember és sivatagi gerográfus csillagászati ismeretekkel. Ha hajtott valamire, azt a női nem volt, Hadidzsától Ajsáig. Továbbá jeles prófétának tartotta a közös ősatya, Ábrám/Ibrahim mellett Múszá prófétát és Iszá prófétát. A témakörben megemlítem, hogy Szentpétervár talán legfőbb régi temploma a Szent Izsák-székesegyház volt. Később materialista-antiklerikális (!), de valójában pompás egyházművészeti múzeum lett belőle, de gondolom, ma már újra felszentelték. Velencében pedig a hasonló nevű templomocskával együtt van egy San Moise, vagyis Szent Mózes tér. Az Ótestamentum istenéről én is kicsit hasonlóan gondolkozom, mint Holbach (úgy emlékszem, a Kossuth mint MSZMP-kiadó hozta ki a szentekről szló könyvet), azzal kiegészítve, hogy a Tudás Fája, aminek a gyümölcséből - gránátalma vagy füge, almáról egy szó sincs a hivatalos szövegben - nem szabad enni, az agent provocateuri ténykedés visszataszító esete. Holbach persze még nem tudhatta, hogy a szigorú, de igazságtalan Mindenható a megteremtése évszázadaiban működő mezopotámiai zsarnokokat utánozza. Amúgy a Biblia rendkívül érdekes emberi alkotás, mindkét része, hasonlóképp a Korán is, bár nem állítom, hogy mindig értem, mit akar. Egy szereplő van az egészben, akit meglehetősen utálok, az ideológiai továbbképzéseket vezető nemzetközi instruktor,P. ál-apostol, aki folyton a szeretetről papol, és legszívesebben kiherélné híveit. Emlékeztet kicsit Gerő Ernőre, a katalóniai Pedróra, a P.U.O.M. mészárosára... (Van egy fiatal Orwell is, nemcsak az 1948-as 1984-író...)

12616 2009.10.28. 19:47:31

medve1942, nagy érdeklődéssel olvastam impresszióidat. Tényközléseidet sem kellene vitatnom, mivel az itt alkalmazott objektív eszme- és vallástörténeti megközelítéssel nem súrlódnak. A Biblia mindkét részét valóban érdemes tanulmányozni. A pravoszláv vallás a római kereszténységnél közvetlenebbül és mélyebben merít az ószövetségi hagyományból, ami a templomok elnevezéseiben is tükröződik. (Az ateista múzeum, egyébként, a Kazanyi Székesegyházban volt, az Izsákban pedig Galilei múzeum, a Föld forgását mutató, a kupola tetejéről lecsüngő óriás ingával.) Kiélezettebb antijudaizmusa ennek nem mond ellent. A mezopotámiai utalásod nagyon fontos, Holbach is fejtegeti a keleti önkényuralmakkal való párhuzamot, a mezopotámiait is, de inkább az egyiptomit hangsúlyozza. A mai profán és vallásos szakirodalom minderről már sokkal többet tud, ideértve a Pál apostol által végrehajtott minőségi eszmei és szervezeti fordulatot, amely lehetővé tette, hogy a kereszténység világvallássá váljon.
süti beállítások módosítása