...Jehovát, a leleményes lelkek konok üldözőjét, nem ismerte az a világ, amelyet állítása szerint ő teremtett, kivéve néhány silány szíriai törzset, amely éppoly bárdolatlan volt jó sokáig, mint ő, és egyik rabságból a másikba került. Kihasználva Róma békéjét, amely mindenütt megteremtette az utazás és kereskedés szabadságát, és előmozdította a gondolatok és áruk cseréjét, ez az öreg isten szemtelen módon hozzálátott a világegyetem meghódításának előkészítéséhez. Nem ő volt az egyetlen, aki ily tervet forgatott azidétt elméjében, hanem isteneknek, demiurgoszoknak, démonoknak egész raja: Mithra, Thamusz, a jó Izisz, Eubulosz törte fejét azon, miképpen lehetne hatalmukba keríteni a békében összeforrt világot. Mindeme szellemek között Javeh látszott a legkevésbé rátermettnek arra, hogy kivívja a győzelmet. Tudatlansága, kegyetlensége, cicomája és ázsiai barbár fényűzése, törvénytelenségre hajló szelleme, ravaszkodása, amely arra késztette, hogy láthatatlan maradjon, mindez gyűlöletes volt ama hellének és latinok szemében, akik Dionüzosznak és a Múzsáknak voltak neveltjei. Ő maga is tisztában volt azzal, hogy nem nyerheti meg a szabad emberek és pallérozott elmék szívét, és ezért cselhez folyamodott. Hogy elszédítse a lelkeket, mesét koholt, amely, noha korántsem volt oly leleményes, mint ama mítoszok, amelyekkel mi ékesítettük volt fel antik tanítványaink szellemét, de amely mégis magával ragadhatta a fogyatékos értelműeket, akik mindenütt nagy tömegekben élnek. Javeh azt állította, hogy az összes emberek bűnt követtek volt el ellene, az eredendő bűnt, s ennek súlya nyomasztja őket mostani és jövendő életükben is (mert, amint tudjátok, a halandók ostobaságukban azt állítják, hogy létüknek a pokolban lészen folytatása), és az álnok Javeh elhitette velük, hogy enfiát küldötte ide a földre, hogy az vérével váltsa meg az emberek bűneit. Nem hihető ugyan, hogy a büntetés megszünteti a hibát, s még kevésbé hihető, hogy az ártatlan bűnhődhetik a vétkes helyett. Az ártatlan szenvedéseit nem lehet jóvátételként elfogadni, és legfeljebb új bajjal szaporítják a régi bajt. De persze azért akadtak szerencsétlenek, akik imádattal hódoltak Javehnak és engesztelő fiának, és akik Javeh misztériumát jó hírnek, evangéliumnak híresztelték el. Persze, minket nem lepett meg ez a téboly. Hiszen nemegyszer láttuk, hogy az emberek fajtája, különösen amikor szegény és mezítelen, földre borul a félelem minden káprázata előtt, és hogy elvetve a jóindulatú démonok tanácsait, szívesebben engedelmeskedik kegyetlen demiurgoszok parancsainak. Javeh ravaszságával kelepcébe csalta a lelkeket. De azért hírnevét nem növelte meg ez a fogás annyira, mint ahogy remélte. Az emberek nem őt, hanem fiát halmozták el magasztalásaikkal, és róla nevezték el az új vallást. Javehhal ezután is alig törődött valaki a földön.
Egy lázadó beszámolója
2011.07.27. 20:09 kefir8
11 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://ujkorblog.blog.hu/api/trackback/id/tr376535125
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
210560 2011.07.28. 06:32:23
.."Javehhal ezután is alig törődött valaki a földön.."
végetért egy korszak? Jöhet a következő?
Jahve felrótt hibáival együtt, emberebb lenne annál, mint amit el tudunk viselni és ezt bizonyítva "mondunk le róla" ?
Hűű de sok kérdést hoztál kedves Kefír! Érdekes volt, még néhányszor elolvasom :)
Fannyvár
205707 2011.07.28. 08:15:57
Isten a maga képére és hasonlatosságára (azaz, hogy tudjon úgy gondolkodni, szeretni, cselekedni, mint Ő) teremtette az embert.
Az ember - ha már Lucifer személye foglalt már - képes azt a képtelenséget elkövetni, hogy rengeteg eszével nem megalázkodik az Örökkévaló előtt, hanem állatias irányt vesz a hasonlatosságban. De mindenki a maga urának áll vagy esik. "Odaát" mindenki begyűjti érte a járandóságot..
193225 2011.07.28. 09:35:28
Hát, most mondd, mit is tehetünk? Valahogy barátkozzunk már az öreggel, hogy ne érezze magát olyan egyedül. Jön magyarázza, hogy ő teremtett mindent. Most vegyem el a kedvét, hogy én teremtettem őt? Mit is írt Silézius ? "nem él egy percig sem tovább"
12616 2011.07.28. 12:37:32
1. Fannyvár köszönöm a kérdéseket is. Javeh és fia együtt egy korszak a lázadó angyal értelmezésében. Szerinte némi átlapolással ezzel ért véget a görög-római korszak, kultúránk első forrása. Az előzőt, az antik klasszikus hagyományt ellenzékbe szorult jó démonok tartják életben.
12616 2011.07.28. 12:45:52
2. purim
Köszönöm a magyarázatot, valamicskét hozzáfűznék. "nem megalázkodik az Örökkévaló előtt, hanem állatias irányt vesz..." Aki nem alázkodik meg, az még nem állatias. Csak szabad akar lenni. A lázadók szerint a Fényhozó a tudás terjesztésével ezt segíti, mert tudás nélkül nincs szabadság. Hiszen ezért volt tilalmas a tudás fája.
12616 2011.07.28. 12:53:15
3. Shakespeare
Köszönöm a könyörületes magatartásod, az érdekelt nevében is. "Most vegyem el a kedvét, hogy én teremtettem őt? " Tartózkodsz az ilyen negatív üzenettől. De tényleg nem te teremtetted? És ha mégis te, nem ez volt az eredeti bűn?
210560 2011.07.28. 13:49:33
4-re
Ahhoz, amit mi emberek harmóniának nevezünk, nemde szükségünk van arra, hogy nevesítsük, ki és mi miatt lázadunk? Mindent magunknak csinálunk, magunkért. A lázadó angyal korábban ébred talán, de nem biztos.
Fannyvár
193225 2011.07.28. 13:55:44
Hát, néha, ha elpoharazunk, mondunk mi egymásnak cifrább dolgokat is. :))
A "mi világunkban" el vagyunk egymással, egyensúlyban. Látom, te is megegyeztél az "Öreggel" Igen, azt hiszem lehet (vagy muszáj?) vele egyezkedni.
12616 2011.07.28. 14:40:43
7. Fannyvár
Nagyobb harmónia a rend és a szabadság között - kevesebb lázadás.
12616 2011.07.28. 15:01:56
8. Shakespeare
Az ő világa egyfajta egyensúlyt kínált, az antik világ másfajtát. Kultúránk harmadik forrása, a Renaissance és a Felvilágosodás pedig a két felfogás kiegyezését. Nagyjából az utóbbin alapul a Lázadó Angyalok konvenciója, aminek egy részét a szöveg tartalmazza.
12616 2011.07.29. 10:59:41
10: Anatole France műve. Nem akartam az elején megnevezni, nehogy a név bárkit is befolyásoljon. Az olvasók azonban jó ízléssel találtak rá a nemes anyagra.